2008-09-19

病毒增生 人體轉錄因子是幫凶

洪榮志/台南報導 2008.09.19 中國時報

病毒研究大突破!成大微生物及免疫學研究所副教授陳舜華團隊以長達八年的研究,發現動物身上有一個原本用來調控細胞基因表現的轉錄因子,竟然也是增加病毒複製的幫凶,開啟未來治療病毒感染疾病的新視野。研究結果十月將刊登美國醫學臨床研究期刊。

陳舜華表示,病毒是一種構造非常簡單的生物,需寄生在人體細胞,並攫取營養進行複製,進而擴散破壞人體器官,引發各種疾病。全世界的科學家一直想要找出幫助病毒引起疾病的人體細胞因子,以提供治療標的,但因技術限制,一直沒有成功。

從事單純皰疹病毒研究的陳舜華團隊,利用基因晶片及缺陷鼠突破過去的技術限制,發現一個原本用來調控細胞基因表現的轉錄因子Egr-1,在感染病毒後,竟能夠促進病毒基因表現,增加病毒複製,導致更多感染病毒的老鼠死亡。

研究還發現,當以藥物抑制Egr-1時,老鼠腦中的病毒量明顯降低十倍,老鼠死亡率也降為零。該團隊針對人體腦細胞進行實驗,也出現相同表現。

陳舜華認為,長期以來生物醫學界對病毒的研究幾乎都專注在病毒本身,她們團隊的研究反其道而行,從病毒研究移轉到人體細胞的研究,進而發現病毒如何盜用細胞因子,引起疾病。

目前治療病毒性疾病的藥物,會因病毒突變而容易產生抗藥性。未來如果進一步研發出阻斷人體細胞對病毒提供營養資源的新藥物,將能有效降低病毒複製,不須再擔心抗藥性問題。

但陳舜華不諱言,目前的研究僅限於實驗鼠及人體腦細胞,人體臨床實驗階段,還要很長一段時間,但至少已對病毒性疾病的治療跨出新的一大步。

※ 相關報導:

* Suppression of transcription factor early growth response 1 reduces herpes simplex virus lethality in mice
http://www.jci.org/articles/view/35114

Shih-Heng Chen, Hui-Wen Yao, I-Te Chen, Biehuoy Shieh,
Ching Li and Shun-Hua Chen
J. Clin. Invest.
doi: 10.1172/JCI35114.

Herpes simplex virus type 1 (HSV-1,單純皰疹病毒第一型) infection is the most common cause of sporadic, fatal encephalitis, but current understanding of how the virus interacts with cellular factors to regulate disease progression is limited. Here, we show that HSV-1 infection induced the expression of the cellular transcription factor early growth response 1 (Egr-1) in a human neuronal cell line. Egr-1 increased viral replication by activating promoters of viral productive cycle genes through binding to its corresponding sequences in the viral promoters. Mouse studies confirmed that Egr-1 expression was enhanced in HSV-1–infected brains and that Egr-1 functions to promote viral replication in embryonic fibroblasts. Furthermore, Egr-1 deficiency or knockdown of Egr-1 by a DNA-based enzyme greatly reduced the mortality of HSV-1–infected mice by decreasing viral loads in tissues. This study provides what we believe is the first evidence that Egr-1 increases the mortality of HSV-1 encephalitis by enhancing viral replication. Moreover, blocking this cellular machinery exploited by the virus could prevent host mortality.
病毒也會「生病」 證明是生物
病毒將自身織入 DNA 中由父母傳給嬰兒
類凝集素 可抑制發炎
病毒是海洋養份循環的隱藏驅動者
MIT 以病毒開發出如細胞般大小的電池

B 型肝炎病毒的結構繪製出來了
雷射下的生命:讓微小域當中的受體發光
新免疫策略使阻止病毒擴散的劑量減半
新藥物傳遞系統突破「黏液障礙」
華裔研究者發現沈默基因的新技術
研究者證明蛋白質具有受控制的運動
科學家分離癌症幹細胞
自然殺手細胞的新角色
研究者將某種細胞直接變成另一種細胞

沒有留言: